Selecteer een pagina

Spannend en/of gespannen

Wat komt er in je op wanneer je aan de start van een nieuwe job denkt?
Nee, nee.
Het maakt niet of het gaat over een nieuwe job in je huidige bedrijf of je aan de slag gaat bij een ander bedrijf.

Vind je dat spannend?  Want alles is nieuw en veel zal een “eerste keer” zijn.
Of voel je je gespannen?  Want je wil een goede start maken en je weet niet wat je te wachten staat.
Je voelt de spanning.

Vliegende start

Stel je voor dat je een plan hebt om je eerste honderd dagen in je nieuwe job efficiënt en effectief door te brengen.

Je hebt je dan zeker afgevraagd wat de eerste zaken zijn die je moet doen wanneer je aan in een nieuwe job begint.
Met wat moet je eigenlijk beginnen bij een nieuwe opportuniteit die goed wil volbrengen.

Opportuniteit

Wanneer je een nieuwe job bij een nieuw bedrijf begint, verdwijnt een deel van je ervaring als sneeuw voor de zon.
Tuurlijk niet je inhoudelijke ervaring, maar wel het reilen en zeilen in de nieuwe organisatie of het nieuwe team.

De belangrijkste reden is dat je in een nieuwe omgeving andere triggers krijgt. Triggers sturen ons gedrag. Andere triggers sturen ander gedrag.

Het is ook een voordeel. Het is makkelijker om gedrag te wijzigen wanneer je omgeving verandert.

Je hebt zeker gedragingen die je kwijt wil. Veranderen van job is een hefboommoment om dat te doen.

Maximaliseren

Hoe haal je het maximale uit je nieuwe opportuniteit?

1. Bouw je elegante betrouwbare systeem

Wanneer het nieuwe bedrijf dezelfde tools gebruikt als je oude bedrijf geeft dat je extratijd bij het opzetten van je ene elegante betrouwbare systeem.

Gebruikt het bedrijf Outlook als hun mailclient check dan ons artikel over continu verbeteren in Outlook.

Indien niet dan is het leren kennen van Outlook als tool een project dat de komende weken op je Masterlijst staat.

Zet dan zeker beluister podcast Outlook als je betrouwbaar systeem als een actie op je actielijst voor deze week.

Hou je capaciteit goed in de gaten. In een nieuwe job heb je de neiging om taken op je bord te leggen die niet bij je job horen. Je hebt nog te weinig omhanden en je wil je nuttig maken.

Let bijzonder goed op met het scheppen van verwachtingen.

2. Vertaal je functieomschrijving in verantwoordelijkheden

Een belangrijk project (Ja, het hoort op je Masterlijst) is het helder hebben van je verschillende verantwoordelijkheden.

Je verantwoordelijkheden zijn de zaken die nooit af zijn. Een project heeft een einde, een verantwoordelijkheid heeft een tevredenheidsniveau. Een verantwoordelijkheid is bevoorbeeld acquisitie nieuwe klanten. Een project is je linkedin doorlopen op zoek naar 25 contacten.

Bespreek je verantwoordelijkheden met je manager zodat jullen beiden duidelijkheid hebben.

3. Plan een interviewreeks met de twintig belangrijkste sleutelpersonen voor je job.

Jawel, nog een project op je Masterlijst.

Je netwerk in je nieuwe organisatie is waarschijnlijk onbestaande. De kracht zit in netwerken.

Bereid een lijstje vragen voor die je kan stellen. De meesten onder ons vertellen graag over onszelf, je maakt zeker een goede indruk wanneer je interesse toont door je vragen.

Een kleine brainstorm

  • Wat heb je in je carriere gedaan
  • Wat is hetgene waarover je meest fier bent in deze organisatie
  • Waarom werk je hier graag
  • Wat zou ik moeten weten om makkelijker te integreren in deze organisatie
  • Wat is het ene ding dat alle het andere makkelijk maakt
  • Wat is het moeilijkste in deze organisatie

Zet in je lijstje van twintig personen zeker

  • Iemand van IT indien je weinig met de digitale wereld hebt
  • Iemand die je mentor zou kunnen zijn in de nieuwe organisatie

Wanneer je beter in iets wil worden heb je  +  = –  nodig

+  een mentor
=  je peers
– Medewerkers die jij kan helpen

Inspired by @ryanholiday masterclass #egoistheenemy to become a master you need students, peers and a master

A post shared by Johan DHaeseleer (@jodha) on

Dit ecosysteem van collega’s rondom jou zal je helpen om beter om te gaan met je T.E.A.M.

4. Documenteer je eerste honderd dagen

Je eerste honderd dagen heb je een grote opportuniteit omdat je nog een nieuw onbeschreven blad bent in de organistie.
Het documenteren van je proces, wat je leert, wat je verbaasd over bent is een hefboom om je job beter te gaan doen.

Je kan dat doen door een inhouse blog te maken.

Wanneer je extratijd wil winnen, zou ik in jouw plaats een inhouse podcast maken. Dankzij je smartphone kan je dat doen zonder veel extratijd te investeren. De app Anchor laat je toe om via je smartphone – on the spot – een opname te maken en met één druk te delen met je netwerk.

5. Balanceer inspanning en ontspanning

Een nieuw begin geeft steeds beginnersenergie. Het is zo fijn om die energie te voelen.  (Een van de reden waarom ik graag nieuwe dingen start) Het gevaar is dat je opgezogen wordt door de energie en je vergeet om ook te opnieuw energie op te bouwen.  Je doet dat niet wanneer je moe bent. Je bouwt energie op wanneer je nog energie hebt.

Hou je slaap goed in de gaten. Wij gebruiken daarvoor de Oura-ring. (Stuur ons een mail we hebben een aantal kortingscodes)

6. Leer de organisatie, de producten en de klanten kennen

Organisaties zijn systemen. Uitvissen hoe systemen in mekaar zitten, helpt om de kortere wegen te vinden.  De hefbomen in het systeem zijn die zaken die alle andere dingen bijna irrelevant te maken.

Bij Colruyt hebben de assistants veel macht. Dat weten en gebruiken maakt je werk makkelijker. Dat niet weten geeft je een extra handicap.

Hoe werkt het beslissingsproces binnen de organisatie? Wat is het opleidingsbeleid in de organisatie? Hoe wordt er gecommuniceerd in de organisatie? Hoe kijkt de organisatie naar innovatie en continu verbeteren.

Het maakt je werk makkelijker.  Maar niet noodzakelijk makkelijk, wel makkelijker.

De organisatie werkt natuurlijk niet in een vacuum. De wereld waarin je organisatie werkt, is ook een systeem. Hoe meer je weet van dat systeem hoe makkelijker je job wordt.

7.Werk aan je productiviteit

Wanneer je start bij een bedrijf zit je nog niet onmiddellijk volledig in het operationele van je job. Creëer of maak gebruik van momenten waarin je werkt aan je productiviteit. De enige actie die je helpt om steeds beter te worden.

Extra :  Blijf in contact met je oude baas.

Wanneer je je bruggen niet verbrand hebt bij je vertrek, hou dan contact met je oude baas.  Bel de eerste maand om hem te bedanken voor de steun in je vorige periode. Plan een  lunch of een diner elk kwartaal zodat je netwerk in de oude organisatie ook op punt blijft.

 

Wat zou jij als achtste project op je masterlijst zetten? Zet het in de comments?

Pin It on Pinterest

Share This