Selecteer een pagina

We hebben allemaal goede intenties, maar die geraken zo makkelijk verloren wanneer het leven je een verrassing brengt.

Tony Robbins, zei ooit dat wat je verrassingen noemt, de zaken zijn die je leuk vindt. De andere zaken die onverwacht op je bord landen zijn noem je opportuniteiten.

Meer water drinken verdwijnt dan op de achtergrond wanneer je iPhone een gescheurd scherm heeft. Attenter zijn, wordt vergeten in de overvloed van emails die je te verwerken krijgt. Of je mediteert vandaag dan maar niet. Je zal dat morgen wel inhalen.

Misschien.

Want morgen is het een ‘normaler’ situatie dan vandaag. Je weet dat het thuis makkelijker is om dagelijks te mediteren, maar wanneer je op een business trip bent, wordt het andere koek.

Dagelijks succes

Je inspanningen, resultaten zien worden, is de max. Megachill hoor ik een aantal jonge mensen zeggen.

En die resultaten halen, met de minst mogelijke inspanning, is wat we nog veel leuker vinden.

Omgeving

We onderschatten de impact van onze omgeving op ons gedrag. Een andere omgeving geeft een grote kans op ander gedrag. En als we daar geen rekening mee houden, gaan we op een bepaald moment denken dat we toch te weinig discipline hebben. En dan worden we hard voor onszelf.

Compleet ten onrechte. Want het heeft te maken met ons brein en niet met discipline.

Voor een aantal gedragingen is er consistentie nodig. Wanneer we ons initiële enthousiasme niet hernieuwen, verdwijnt het als sneeuw voor de zon.

Dagelijkse vragen

De voorbije vier weken heb ik een experiment gedaan: de dagelijkse vragen.
En het is me zo goed bevallen, dat ik het experiment dagelijks ga doen, de komende tien weken.

Het experiment werd geïnspireerd door Marshall Goldsmith. Hij beschreef het onder andere in zijn nieuwe boek Triggers. Ik volg Goldsmith al tien jaar en ontmoette hem zelfs éénmaal in San Diego. Een hele aangename man die me de indruk gaf dat ik tijdens onze vijf minuten durende babel  zijn volledige aandacht had. Dan word ik fan. Hij beschreef het proces van dagelijkse vragen toen al. In zijn nieuwste boek heeft hij er een mooie draai aan gegeven vind ik.

Je weet dat je voor sommige zaken pas resultaat ziet wanneer je consistent dagelijks bepaalde acties doet. Daarnaast heb je waarschijnlijk ondervonden dat sommige gewoonten nooit compleet ‘af’ zullen zijn en dagelijks een push om ze te doen wel nodig hebben.

Dat ik heel hard geloof in feedback is reeds duidelijk. Ik geloof dat zonder feedback je niet beter wordt op de meest efficiënte manier.

Hoe korter de feedback-loop hoe sneller je bijstuurt. Wanneer het verschil tussen wanneer iets gebeurde en de terugkoppeling groter wordt, vermindert het effect. Bij dieren begrijpen we dat. Als onze Spartacus (onze hond) iets uitspookt moeten we hem geen half uur later onder zijn voeten geven. Dan kijkt hij je met die ‘uitleg vragende’ oogjes aan.

Een kortere feedback-loop beïnvloedt sterk je gedrag en dagelijks meten is wat mij betreft een korte feedback loop.

Veel van onze doelen (die eigenlijk referentiepunten zijn) zijn een resultaat van de acties die je deed. Het gevolg is dat dit statische vragen worden. Heb ik dat al bereikt of heb ik dat niet bereikt? Er zit weinig flow in, het lijkt zo hard op één of nul, wel of niet.

En dat is volgens Goldsmith één van de redenen waarom er na opleidingsinitiatieven zo weinig verandert. Waarom er nog zoveel geld wordt uitgegeven aan opleiding, dat verloren is, wanneer je kijkt naar het veranderd gedrag van mensen, is omdat de feedbackloops te groot zijn of onbestaand.

Je kan de overgang maken van een statische vraag naar een dynamische vraag door te vragen: “Heb ik vandaag inspanningen gedaan om … bijvoorbeeld voldoende water te drinken.

Goldsmith heeft iemand ingehuurd die hem dagelijks belt om hem te bevragen wat zijn scores zijn op zijn dagelijkse vragen.

Hij geeft aan dat er zes vragen zeer belangrijk zijn, wanneer je je volledig potentieel wil ontwikkelen:

  1. Heb ik mijn best gedaan om duidelijke doelen te stellen?
  2. Heb ik mijn best gedaan om vooruitgang te boeken op mijn doelen vandaag?
  3. Heb ik mijn best gedaan om betekenis te vinden vandaag?
  4. Heb ik mijn best gedaan om gelukkig te zijn vandaag?
  5. Heb ik mijn best gedaan om positieve relaties te bouwen/onderhouden vandaag?
  6. Heb ik mijn best gedaan om geëngageerd te zijn vandaag?

Dat zijn niet de enige vragen die je kan (laten)stellen. In wat hij zich laat bevragen zijn de zes vragen minstens vertegenwoordigd. Hij maakt een overzicht per week en per week kunnen een aantal zaken extra worden aangevuld. Sommige zaken staan permanent op zijn dagelijkse te bevragen lijst. Sommige weken zijn er items die van de lijst verdwijnen.

Het is in feite creëren van overzicht van referentiepunten.  Elk item krijgt een score van nul tot tien. Met tien het maximum.

Experiment

Tijdens mijn 4-weeks experiment ben ik dit ’s avonds slechts 3 keer vergeten te doen. De eerste week bevroeg Sylvianne me deze punten. De tweede week bevroeg ik mezelf. In week drie is het drie keer na mekaar verkeerd gelopen. Het liep niet zoals ik het wou wanneer ik mijn werktafel uit de living verhuisde naar ons bureel beneden. De trigger die ik al gewoon was, was er niet meer.

Het is me goed bevallen. Ik ga het experiment uitbreiden met tien weken.

Een aantal zaken werden me duidelijk dankzij het experiment.

  • Ik drink meer water sinds vier weken.
  • Het is een vergevingsgezinde methode. Alle dagen kan je starten met een propere lei. Alle dagen zijn niet gelijk. Maar dat wist je al.
  • Ik wil tijd maken om de ademhalingsoefeningen van Wim Hof opnieuw te doen.
  • Het is niet omdat het niet gelukt is, dat je niet veel inspanningen gedaan hebt.
  • Een aantal gewoonten doe ik heel consistent.
  • Mono-tasken in de namiddag is een opdracht voor mij.

Ik gebruikte één pagina in mijn Extratijdsschriftje om de scores bij te houden tijdens mijn experiment. In de volgende periode ga ik dat digitaal bij houden. Je vindt onderaan een link naar een template die je kan kopiëren en aanpassen.

De vragen die ik nu zelf gebruik zijn :

Heb ik inspanningen gedaan om:

1. duidelijke doelen te stellen?
2. vooruitgang te boeken op mijn doelen vandaag?
3. betekenis te vinden vandaag?
4. gelukkig te zijn vandaag?
5. positieve relaties te bouwen/onderhouden vandaag?
6. geëngageerd te zijn vandaag?
7. te sporten/te bewegen
8. clean te eten?
9. iets te leren
10. te lezen
11. content te maken
12. te connecteren met een oude of potentiële klant
13. dankbaar te zijn
14. niet te oordelen
15. te mediteren
16. te ‘journallen’
17. dag af te sluiten
18. rejection oefening te doen
19. ademhalingsoefeningen Wim Hof te doen
20. te mono-tasken
21. genoeg te rusten
22. vroeg op te staan
23. Ynab in de gaten te houden
24. 2 liter water te drinken
25. angst te overwinnen

Via deze link kan je een template in Word downloaden om je de dagelijkse vragen te bevragen.

Wat zijn een aantal punten waar jij dagelijks wil aan herinnerd worden of je ze gedaan hebt? 

Pin It on Pinterest

Share This