Selecteer een pagina

Elke maand doe ik een experiment dat ik een volledige maand probeer vol te houden.

Wanneer je onze extratijdtips regelmatig leest, weet je dat ik deze experimenten nodig heb om mezelf toestemming te geven ‘gekke of rare’ dingen te doen.

Mijn experimenten hebben meestal wel ergens te maken met persoonlijke efficiëntie. Het doel van de experimenten is uit te vinden of sommige technieken mij helpen om ofwel minder stress te hebben ofwel meer energie te krijgen.

Je kan al vermoeden dat ik een incubatielijstje heb met mogelijke toekomstige experimenten. In sommige maanden doe ik meer dan één experiment. Ik tracht er wel voor te zorgen dat gelijktijdig lopende experimenten mekaar niet beïnvloeden, zodat ik het resultaat duidelijk kan zien.

In september heb ik een maand ‘grounding’ of ‘aarden’ getest. Ik had wat bedenkingen over het concept. Werkt het wel? Is het geen gedoe om dat een maand te proberen.

Na een maand kan ik evenwel niet met zekerheid zeggen dat het werkt voor mij, wegens wisselende resultaten.

Ik kwam het concept van ‘Earthing’ of ‘grounding’ tegen in een blog artikel van Ben Greenfield over het optimaliseren van slaap. Ben is extreem geobsedeerd door betere fysieke performantie. Ben is in mijn boek een freak. En ik bedoel dat op een goede manier.

De eerste maal dat ik het artikel las, vond ik het nogal bizar. Bizar is echter al lang geen filter meer om een techniek al of niet op mijn incubatielijst te gooien, integendeel.

Wat is Earthing of Aarden?

De aarde is negatief geladen, dat wil zeggen dat er een overvloed is aan negatief geladen elektronen in de aarde. Door onze levenswijze (het dragen van schoenen, onze gebouwen, transportmiddelen…) bouwen positieve ladingen zich op in ons lichaam. We zijn afgescheiden van de aarde door niet geleidende materialen. In een vliegtuig zijn we zelfs helemaal afgescheiden van de aarde.

Door de constante elektromagnetische golven, bouwen we nog meer positieve ladingen op in ons lichaam.

Aarden betekent: zorgen voor een geleidende link tussen je lichaam en de negatief geladen aarde. Wanneer er een connectie is (bijvoorbeeld door op je blote voeten in het gras te lopen) zal de lading van de plek van overvloed overgaan naar de plek waar er minder is.

Door te aarden krijg je vrije negatieve elektronen in je lichaam die de positieve ladingen uitbalanceren.

Waarom zou je Earthing willen gebruiken? 

Door een teveel aan positieve ladingen in je lichaam ontstaan er ontstekingen in je cellen.

Volgens onderzoek kan aarden voordelen geven bij:

  • Verminderen van ontsteking door het vermijden van een teveel aan positieve elektronen
  • Verbeteren van slaap (was mijn eerste interesse)
  • Verminderen van chronische pijn
  • Verlagen van stress door het verminderen van stress hormonen en daardoor geconcentreerder zijn (Ik heb ook interesse)
  • Meer energie (I like)
  • Elimineren van jet-lag
  • Verminderen van menstruele symptonen (geen interesse)
  • Verbeteren van de bloeddruk en bloeddoorstroming
  • Normaliseren van je biologische ritmes
  • Verminderen van snurken (heb ik geen last van)
  • Helpt de ondersteuning van je bijnieren

Wanneer er zoveel voordelen zijn, komt de scepticus in mij naar boven. Het lijkt wel de oplossing voor alles.

Sommigen sites spreken over vitamine G. De energie van de aarde. Ze verkopen toestelletjes om te aarden.

Hoe?  

Aarden kan op vele manieren.

 

1.Blote voeten  

De goedkoopste manier is op je blote voeten in het gras lopen. Hoelang? Volgens deze studie zou 40′ per dag voldoende zijn. Maar wie heeft elke dag 40′ minuten om op zijn blote voeten in het gras te lopen? Ik in ieder geval niet.

2. Geaardeschoenen

Je kan schoenen kopen die je toelaten om gegrond of geaard te zijn, wanneer je niet op je blote voeten wil

maui-bl-2t
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
rondlopen.

Wanneer ik mijn slippers moet vervangen ga ik mij deze bestellen.

 

3. Slaapsystemen

Er bestaan lakens en matrassen waarin draden gewoven zijn, die ervoor zorgen dat, wanneer je slaapt je verbonden bent met de aarde. Via een speciale stekker die je in een geaard stopcontact stopt, zorg je ervoor dat je tijdens je slaap kan aarden.

4. Aardingsmatten

Matten waar je je blote voeten kan op plaatsen, wanneer je bijvoorbeeld aan je computer aan het werken bent.

5. Patches

Een arm- of voetbandje dat je ook via een geaard stopcontact met de aarde kan verbinden.

Mogelijkheden genoeg om een experiment uit te voeren zonder dat dit veel geld hoeft te kosten.

Mijn grounding experiment

In de maand september heb ik 29 dagen geaard geslapen. We waren twee dagen in London, waar ik een workshop bij Strategic coach volgde en hoewel mijn grounding systeem wel klein en makkelijk meeneembaar is, was ik het gewoon vergeten in de reiskoffer te stoppen.

Om te grounden gebruik ik een armbandje dat via het stopcontact verbonden is met de aarde.
Ik had dat bandje al in februari gekocht en was van plan om in maart dit experiment te doen. Er was één heikel punt dat ik niet had gecheckt. Onze slaapkamer bleek geen geaard stopcontact te hebben. Ik was behoorlijk verbaasd over het gebrek aan geaarde stopcontacten in ons huis.

Het experiment kon niet doorgaan. Nog niet. Maar we plannen verbouwingen later op het jaar. Geaarde stopcontacten installeren zijn geen grote werken. Wanneer de kookstudio van de keukenrevolutie wordt geïnstalleerd komen er ook geaarde stopcontacten in de slaapkamer.

Is de kookstudio dan nu al gerealiseerd? Nee, nog niet. Dat staat nog als een lopend project op onze Masterlijst.

We hebben we hebben wel geaarde stopcontacten ergens anders in huis. Alleen niet in de slaapkamer.

De oplossing om het experiment reeds te starten in september was elke avond een verlengdraad leggen om te kunnen aarden. Een klein beetje gedoe, maar goed.

Ik heb dus elke avond in september de verlengdraad uitgerold, in een geaard stopcontact gestopt en verbonden met het armbandje. Nogal raar om die draad elke avond te installeren en het ’s morgens op te ruimen.

Mijn verwachting was dat ik slaapongemakken zou ondervinden. Je hebt toch een bandje om je arm verbonden met een draad met het stopcontact. Maar daar was niks van te merken. Ik werd niet wakker door het armbandje. Ik word niet snel wakker ‘s nachts. Niet met of niet zonder een aardingsbandje.

Mijn slaap was de referentiewaarde om te bepalen of aarding voor mij voordelen had. Ik meet mijn slaap met een Oura-ring. De eerste drie nachten merkte ik geen verschil in mijn slaapwaarden.

Vanaf de vierde nacht zag ik significante verhoging in het aantal minuten diepe slaap. Nacht vijf, zes en zeven opnieuw dezelfde verhoging. Twee uitschieters boven de twintig percent. Diepe slaap is die slaap waarin je lichaam zichzelf herstelt.

Nacht acht was dat effect echter verdwenen. Gedurende september heb ik elf nachten gehad waar mijn diepe slaap boven de 15 percent gaat. In augustus had ik acht nachten boven de vijftien percent.

Mijn conclusie

Ik ben niet geheel overtuigd dat het aarden een effect had op mijn slaap tijdens mijn experiment. Ik blijf dus ietwat sceptisch. Ik ga het aarden tijdens het slapen dit jaar blijven doen. Het kost geen moeite, de uitgaven zijn gebeurd en ik zie geen negatieve effecten.

Een ander effect: ik loop meer blootsvoets dan voorheen, zelfs in het gras. Maar: “Winter is coming” en of ik dan nog op blote voeten in het gras ga lopen valt af te wachten.

Het experiment voor november is warmte en koude, dat van oktober is “inversion therapy” of de “batmanbar”.

 

Pin It on Pinterest

Share This