Wist je dat 75% van de werknemers hun werk niet kan loslaten tijdens de vakantie?
Hotels of campings zonder Wifi zijn minder in trek. De aanwezigheid van een netwerk is één van de eerste zaken dat gecheckt wordt. Tijdens hun vakantie gaan werknemers meerdere malen (per dag) hun emails checken en/of inbellen naar de stand van zaken.
Dat ontluisterende cijfer ligt bij ondernemers nog hoger. Het gaat immers over de eigen business. Je kan je baby toch geen drie weken alleen laten, ofwel?
Deugddoende vakantie
Na je vakantie kan je er met nieuwe energie tegenaan. Dankzij voldoende (fysieke en mentale) afstand krijg je een ander perspectief.
Je nieuwe perspectief na je vakantie geeft je ideeën om je voorsprong op je concurrenten te vergroten.
Het einde van vakantie
Het niet kunnen loskomen van het werk is een probleem voor vele kenniswerkers.
Fysieke arbeid heeft een einde. Handenarbeid wordt niet meegenomen naar huis. Dat werk blijft in het atelier liggen.
Bij kenniswerkers en ondernemers zit het werk, indien ze niet opletten, in hun hoofd. En dat hoofd kunnen ze niet achterlaten op kantoor. Dat hoofd nemen ze zelfs mee op vakantie.
Kenniswerkers en ondernemers dienen ervoor te zorgen dat ze hun werk kunnen afsluiten. Anders nemen ze dat werk mee op hun vakantie. En wanneer het werk meegaat op vakantie is het moeilijk om te ontspannen en je energie te hernieuwen.
Vakantie is als werk
Beschouw je vakantie als een project dat je dient te doen. Net zoals je een project voor je klanten tot een goed einde wil brengen. Zet het project op je Masterlijst: de lijst met projecten die je proactief wil afwerken.
Bepaal het succesvol resultaat van je vakantie. Wat wil je bereikt hebben wanneer je vakantie voorbij is? Wil je uitgerust zijn? Wil je mentale ruimte hebben om na je vakantie met strategie bezig te zijn?
Bepaal helder de finishlijn van je vakantie. Een onduidelijk doel is niet erg wanneer je tevreden bent met onduidelijke resultaten.
Het project van je vakantie start vòòr je vakantie.
Laat je klanten en leveranciers op voorhand weten dat je er even tussenuit bent. Doe dit een aantal weken voor de startdag van je vakantie. Marketinggewijs is dat een extra contactpunt. Een aantal van je klanten zal je nog opbellen omdat ze nog iets nodig hebben. Die bestellingen kan je nu nog honoreren. Deze tevreden klanten zullen je niet bellen tijdens je vakantie.
Voorzie voldoende ruimte op de dag dat je opnieuw start om al je input te processen. Plan de nodige tijd nu al in je kalender.
Zet je out-of-office (mail, voicemail) aan voordat je met vakantie vertrekt.
Zorg voor een gate-keeper. Laat je medewerkers, collega’s en klanten weten wie ze kunnen contacteren indien er een probleem is. Laat alleen je gate-keeper je contacteren. Of zorg voor een beperkt aantal momenten waarop jij het kantoor zal contacteren, indien de nood er is.
Verzamel tijdens je vakantie de ideeën die je binnenvallen. Zorg voor een schriftje dat je altijd bij hebt. Door het op te schrijven laat je je brein weten dat je geen extra reminder nodig hebt. Tevens laat je je brein ook weten dat ideeën hebben mag. Verzamel enkel de ideeën, ga er nog niet mee aan de slag. Dat is voor na je vakantie.
Process na je vakantie alle nieuwe input. Breng je nieuwe ideeën en inzichten van je vakantie samen met het werk dat er nog lag. Je bepaalt hiermee je nieuwe prioriteiten.
Geef jezelf feedback over de vakantie. Heb je het succesvolle resultaat bereikt? Bepaal wat je anders gaat doen in je volgende vakantie om nog beter je gewenste resultaat te bereiken.
Geniet van je vakantie. Inspanning kan niet zonder ontspanning. Werken kan niet zonder vakantie.