Selecteer een pagina

Een nieuw jaar en de eerste blog post van een lezer Sofie Jacobs en een alumni van Master Your Todo list.

Sofie is werkzaam bij Mobilife.  En ze plant een quest in 2016 waar ik naar uit kijk.

Ik ben een planner. Ik hou van lijstjes maken. Eindeloze opsommingen met todos voor vanalles en nog wat gaande van de dagelijkse huishoudtaakjes, de wekelijkse boodschappenlijst, lijstjes met boeken die ik nog wil lezen, een bucket list waar ik nog zeker 40 jaar tijd voor nodig heb, …

Maar hoe graag ik ook plan, ik gooi heel die planning even graag compleet om, om dan eigenlijk iets helemaal anders te gaan doen. Werkgewijs is dat vaak een must, privé is dat eerder een gewoonte geworden. Daarbij komt dat ik aan de luie kant ben, nogal graag uitstel en selectief vergeetachtig ben als het op de minder leuke taakjes aankomt… Niet meteen de beste combinatie maar zelfkennis is een begin natuulijk.

Schop onder de kont

Sinds ik, nu ondertussen al 3,5 jaar geleden, de Extratijd cursus gevolgd heb bij Johan, ben ik helemaal fan geworden van de MYT principes. Het heeft me in tussentijd al enorm geholpen om die minder leuke taken niet te ‘vergeten’. Ik ben sinds die cursus ook constant op zoek naar hulpmiddeltjes die me op het juiste pad houden, om me te helpen orde te scheppen in die chaos van lijstjes en plannen, maar nog belangrijker: die me er op de juiste momenten aan herinneren dat ik niet van de planning mag afwijken. Ik heb iets nodig dat me een schop onder mijn kont geeft om in actie te komen als het er echt op aankomt.

In die zoektocht ben ik eerder toevallig bij Ticktick terecht gekomen. Dit is uiteraard niet de eerste app die ik probeer maar bij alle vorige tests was er telkens wel iets. Ik heb een aantal basisvereisten en een paar ‘nice to have’s’ als het op de ideale app aankomt en ik heb ontdekt dat het niet simpel is om die allemaal samen in 1 app te vinden, en dan vooral in de gratis versie van een app. Ja, ik ben behoorlijk krenterig als het op apps aankomt. De belangrijkste redenen waardoor ik afhaak bij apps is wanneer ze te gecompliceerd zijn of wanneer je voor de minste feature meteen naar de betalende versie verwezen wordt. Dan gaan ze bij mij onverbiddelijk naar de prullenmand.

Ticktick dus

Het begint al meteen goed: de app ziet er strak uit, geen frullekes, geen bizarre lettertypes. Gewoon simpel en functioneel zonder flashy kleurtjes maar wel met rustgevende blauw-grijs tinten. Voor degenen met een donker kantje is er ook een zwart thema voorzien trouwens. Het tweede punt dat meteen opvalt is het gebruiksgemak. Je bent er meteen mee weg en voor je’t goed en wel beseft, ben je al to do’s aan’t toevoegen en lijstjes en tags aan’t maken. Dat zijn meteen nog 2 checkboxen van het lijstje met vereisten afgevinkt.

Een volgend belangrijk pluspunt is dat je Ticktick op alle toestellen en verschillende platformen aan de praat kan krijgen en ook kan synchroniseren. Dus je kan zonder problemen thuis voor je naar je werk vertrekt nog vlug een boodschappenlijstje toevoegen aan je todo list op je tablet. Op je werk kan je daar nog zaken aan toevoegen op je laptop of computer en ’s avonds in de winkel heb je je boodschappenlijstje mooi in checkboxvorm bij de hand op je smartphone. Hiervoor heb je enkel een login en een internet verbinding nodig. Dit is niks nieuws uiteraard maar voor mij is het in dit digitale tijdperk wel een vereiste. Tick dus.

Gratis en heel uitgebreid

Wat me vooral aangenaam verrast heeft, zijn de uitgebreide functionaliteiten in de gratis versie.
Alle taken kunnen makkelijk ingedeeld worden met tags en lijsten. De standaard MYT lijsten staan al meteen klaar om opgevuld te worden als je de app installeert, maar daarnaast kan je naar believen je eigen onderverdeling maken. Taken komen in de inbox terecht die je dan nadien aan een lijst kan toewijzen maar je kan ook subtaken bepalen door middel van checklists en notes. Of je kan met tags aan de slag gaan. Dat is voor mij een hele openbaring gebleken. Eindelijk na 3 jaar zoeken heb ik een oplossing gevonden voor mijn project-probleem. Tot nu toe worstelde ik altijd met projecten en hoe daar taken aan te linken, en vooral hoe het overzicht van al die taken per project te bewaren. Tags zijn daar het perfecte antwoord op. Mijn project is nu simpelweg een tag die ik aan alle taken toevoeg. Als ik een overzicht wil per project, filter ik gewoon op de tag et voilà!

Je kan trouwens je taken op alle mogelijke manieren filteren en zichtbaar maken. Zo kan je een oplijsting van alle taken krijgen onder ‘all’ maar je kan ook alle volgende acties vinden onder ‘next actions’ of op datum filteren en zo de taken voor vandaag of voor de komende week zien.
Ook terugkerende taken kunnen in Ticktick heel uitgebreid ingesteld worden: op een vaste dag van de maand, op de x’de dag van de maand, maar ook afhankelijk van de uitvoerdatum van de vorige taak en dat was ik tot nu toe nergens tegen gekomen.

Je kan zelfs taken delen met anderen. En daar zit ook een eerste verschil met de betalende versie. Het aantal personen waarmee je een taak kan delen is beperkt in de gratis versie. Niet echt een breekpunt in mijn geval maar voor kroostrijke gezinnen kan het wel een beperking zijn.

Een ander verschil met de betalende versie is de integratie met de kalender. Daarmee kan je Ticktick volledig synchen met je kalender en er een supertool van maken. Nu, dat wil niet zeggen dat er geen link is met je kalender in de gratis versie. Je kan je wel de link leggen met bvb je google kalender en dan verschijnen je afspraken wel tussen je takenlijst. Wat op zich eigenlijk al heel erg handig is, maar dat kan enkel in de app, niet in de online versie, en enkel in 1 richting. Sja, ze moeten natuurlijk ergens een lijn trekken tussen gratis en betalend.

Het grootste verschil dat ik tot nu toe ontdekt heb met andere apps, is de e-mail integratie en de mogelijkheid om vanuit je e-mail taken te creëren. Werkgewijs gebruik ik dat enorm vaak in outlook en ben ik daar ook enorm fan van, maar daarbuiten had ik die feature nog nergens gevonden. Met Ticktick kan het dus wel. Je kan vanuit je mailbox een mail doorsturen naar Ticktick en dan verschijnt die als taak in je todo list. Heel handig! Dikke vette tick!

De looks zijn, zoals ik al vermeld had, strak en overzichtelijk. Bij de app op de smartphone hoort daar ook nog een handige widget bij. Dat maakt het toevoegen van taken nog makkelijker en je hebt altijd een overzicht van je taken bij de hand.

Waar zit het verschil dan met de betalende versie? Wel die is eerder beperkt. Zoals ik al vermeldde is de kalender integratie er niet in de gratis versie. Ook het aantal personen waar je taak mee kan delen is beperkt. Dat geldt trouwens in het algmeen voor de gratis versie: het totale aantal taken, lists en checklists is beperkter, maar hoe beperkt heb ik nog niet kunnen ontdekken. Daarnaast onderscheidt de betalende versie zich door de ‘revision history’ en de mogelijkheid om tot 99 bijlagen toe te voegen aan een taak. Niet meteen cruciale features, lijkt me, maar voor wie wil, wel handig.

Ik gebruik Ticktick nu ongeveer een half jaar en ik ben er tot nu toe ontzettend tevreden van. Voor mij doet het alles dat het moet doen en het helpt me om een dagelijks overzicht te krijgen van wat me te doen staat, met de nodige schoppen indien nodig. Er zullen ongetwijfeld betere en uitgebreidere apps in de digitale winkel liggen maar Ticktick vinkt alvast voor mij de nodige checkboxes af.

Pin It on Pinterest

Share This