Selecteer een pagina

Heb je ook de indruk dat een aantal items reeds weken op je todo-lijst staan of in je hoofd zitten? Je krijgt die items telkens voor ogen zonder dat ze vooruit gaan. Dit frustreert je enorm. Je denkt al weken dat je voor jou en de kinderen een afspraak dient te maken bij de tandarts.

Afstrepen creëert goesting

Het zou fijn zijn wanneer je de items op je lijst gewoon kon doen. Items op je actielijsten afstrepen geeft je een gevoel van controle. Je lijsten zijn dan een scorebord voor je realisaties van die dag. Vooruitgang zien voelt heerlijk. Dat geeft ‘goesting’ en voedt je motivatie.

Zout in je wonde

Het drama is dat de meeste todo-lijsten niet helpen. Integendeel, ze zijn zout op je wonde. Een todo-lijst dateert nog uit de vorige eeuw. Ze tonen je ’s avonds de zaken die niet uitgevoerd werden. Todo-lijsten zijn niet aangepast aan je kenniswerk. Ze werkten goed wanneer je werk geen grote flexibiliteit vroeg.

Je todo-lijsten omvormen naar de extratijdsmethode  is een stap vooruit.

Daarnaast zijn de items op een todo-lijst te abstract, te groot of onduidelijk. Ze dwingen je tot nadenken. En over je werk nadenken doe je niet wanneer je naar je todo-lijst kijkt. Je brein zoekt een makkelijke actie die het kan afwerken. En die staat niet op todo-lijsten en dus ga je iets anders doen.

Maak succes makkelijk

Je actielijst voor deze week is één van de onderdelen van de extratijdsmethode. Maak je actielijst succesvol door een enkele kleine aanpassingen.

Maak de items op je actielijst eenvoudig. De acties worden doenbaar. Onderzoeken sprekersmogelijkheden wordt Google drie referenties sprekersbureau’s. (Simple)

Zorg er voor dat de items op je lijst je tot actie brengen. Deze acties zorgen voor beweging. Bijvoorbeeld een afspraak maken met de tandarts. Je belt de tandarts niet wanneer je het nummer niet hebt. Wat zie je jezelf doen? Je gaat naar de koelkast  want het nummer van de tandarts vind je er terug op een post-it. Vinden nummer tandarts i.p.v. Afspraak tandarts zal je tot actie brengen (unstuck)

Verklein de acties op je actielijst. (Concise). Te grote acties lijken een berg waarover je heen moet. Uitgevoerde kleine stapjes creëeren vooruitgang. Ook wanneer ze klein zijn. Maak je actie kleiner dan één kwartier. Schrijven artikel uitstelgedrag wordt ‘Vind drie oorzaken uitstelgedrag’.

Concretiseer (Concrete) je actie. Tandarts op je lijst is helder op het moment dat je het opschrijft. Vier uur later leidt dat niet meer tot acties. Items die bestaan uit één woord voegen geen waarde toe. Je dient nog na te denken, en dat doe je niet wanneer je daarvoor geen tijd en/of aandacht hebt.

Maak je acties emotie vrij. (Emotion free). De weerstand steekt dan zijn lelijke kop niet op. Een artikel schrijven roept opnieuw het beeld naar boven van meester Ronny; je leraar uit het derde leerjaar die extra punten aftrok voor dt fouten.

Volg de de volgende structuur : VSO. (Structured). Een duidelijk stappenplan helpt je vooruit. Je eerst volgende actie is makkelijk te doen wanneer ze deze structuur: verb – subject – object volgt.  Bevragen Marleen checklist artikel toont heel duidelijk wat je gaat doen.

Zoek naar jouw standaardactiewerkwoorden. (Standardised). Tachtig percent van al je acties kan je duiden met tien standaardwerkwoorden. Met jouw tien werkwoorden vul je je actielijst makkelijker aan. Googlen, bespreken, vinden, mindmap starten / aanvullen, doorsturen… zijn een aantal van mijn standaardwerkwoorden.

Extra

De hulplijn. Wanneer je de volgende actie niet weet, vraag je hulp aan een collega. Het uitspreken van het probleem geeft het nodige inzicht voor de volgende actie. En wanneer bij uitzondering het inzicht niet komt, doe je wat je collega zegt. Uit die actie komt dan wel inzicht.

Maak je actielijst succesvol door de items

  Simple
  Unstuck
Concise
 Concrete
 Emotion free
 Structured
  Standarized

te maken.

Overloop je actielijst en pas de items aan aan de succesformule.

Pin It on Pinterest

Share This