Selecteer een pagina

Heb je ook het gevoel dat je op het einde van je dag een aantal zaken niet kan afstrepen? Je slaat jezelf voor de kop omdat je je opnieuw liet kidnappen door het dringende. Je verloor je aandacht op wat belangrijk was. En op het einde van je dag heb je niet meer genoeg energie om dat belangrijke te doen.

Ken je het gevoel dat het lijkt alsof je altijd brandjes aan het blussen bent? Je bent in een reactieve mode en dat voelt niet goed voor je.   Aan de grote doelen die je gesteld hebt kom je niet toe en dat frustreert je.

Maximaal gebruik van je W.E.A.T

Hoe zou het voor je voelen wanneer je gedurende je dag het gevoel zou hebben dat je met het belangrijkste bezig bent of dat je dat reeds achter de rug hebt?

Meesterschap over je doelen en je taken is een reis, hoe groot of klein ook. Het is geen bestemming waar je altijd zal zijn.

Je wil je handtekening zetten onder de hoogst mogelijke return voor je W.E.A.T (Wilskracht – Energie – Aandacht – Tijd). Je knijpt er alles uit wat er in zit.

Onmiddellijke beloning

Ons brein is niet altijd onze vriend. Onze evolutie bepaalde dat nieuwe informatie belangrijk is. Die nieuwe informatie kon voedsel of gevaar betekenen. En nieuwe signalen moesten we dus opmerken. Onze aandacht laat zich makkelijk afleiden.

We hebben daarnaast ook de neiging om voor een onmiddellijke beloning te gaan. En het dringende geeft een onmiddellijk resultaat.    Indien we het toelaten vervangt het dringende altijd het belangrijke. En niet omdat we dat willen. Maar omdat ons brein ons niet bewust ondersteund wanneer we ons willen concentreren.

Eat That Frog

Een van de eerste boeken over timemanagement die ik las was Eat That Frog van Brian Tracy. In dat boek staan 21 strategieën om minder uit te stellen. Brian Tracy is ook één van de eersten die aangaf dat timemanagement in feite lifemanagement is.

The Frog staat voor je moeilijkste taak. Wanneer je die taak kan afstrepen, kost ze je geen energie meer.   De aanname van Brian Tracy is dat die moeilijkste taak je ook dichter bij je doelen brengt. Indien dat niet het geval is, doe je die taak beter niet.

Het concept MIT (Most Important Task) is afgeleid van Eat That Frog. Wat zijn je meest belangrijke taken voor vandaag? Heb je die duidelijk in het vizier?

1. Bepaal gisteren wat je drie belangrijkste zaken voor vandaag zijn

Je kan dan vandaag onmiddellijk starten. Zorg ervoor dat minstens één van die taken je dichter bij één van je doelen brengt. Uiteraard zou beter zijn indien je drie MIT’s je naar je doelen brengen. Maar één is veel beter dan geen.

Gebruik daarvoor je actielijst van deze week en je masterlijst. Check af of die taak je naar één van je doelen brengt.

2. Doe je MIT het eerste moment van je dag. Je hebt dan de meeste energie

Zeker wanneer je een goede nachtrust had. Al je krachten staan in de juiste constellatie. Je W.E.A.T. is bijzonder groot in de ochtend.    Eén van je MIT’s is ook je W.E.A.T managen.

3. Sta vroeger op om ongestoord je MIT’s te kunnen doen

De wereld is dan meestal veel stiller. Je aandacht wordt nog niet gegrepen door alle nieuwe informatie.

Experimenteer met geleidelijk vroeger op staan. De hefboom zit niet in vroeger opstaan maar in het sneller gaan slapen. Slaap is één van de drivers van een grote productiviteit. Je hebt voldoende slaap nodig. Het zijn uitzonderingen die met vier uur slaap een maximale productiviteit hebben.   Hoe beter je slaap hoe groter je W.E.A.T.

Iedereen die een ‘Early Riser’ wordt, noemt dit een lifechanger.

4. Start je dag niet met het lezen van email

Die nieuwe informatie  zal je weghalen van het belangrijke. De meest productieve personen zijn heel selectief wat betreft hun informatie inname.

Je kan productiever zijn wanneer je “zalig onwetend” bent van de nieuwe informatie.

5. Hefboom de belangrijkste momenten van de dag

De kwartieren waar je überproductief bent, zijn te kostbaar om laten verloren te gaan.

In dat beperkt aantal kwartieren doe je je belangrijkste werk. Dat is tachtig twintig in het kwadraat.

6. Weet wanneer je je concentreert op iets je de andere zaken geen aandacht geeft

Geef jezelf ook toestemming om de andere zaken geen aandacht te geven. Daardoor kan je al je mentale energie bundelen op je MIT’s die ochtend. Dat kan betekenen dat die mailbox dan maar volloopt.

7. Bepaal je MIT’s zowel privé als professioneel

Doe de persoonlijke MIT ook ’s morgens. ’s Avonds heb je daar naar alle waarschijnlijkheid geen energie meer voor. En dan komt het er niet van.

8. Schrijf je korte termijn en lange termijn doelen neer

Check of je MIT’s je naar je korte termijn- en lange termijndoelen brengen.    Indien ze je niet dichter brengen is een andere aanpak gewenst. Je kan niet hetzelfde blijven doen en toch een ander resultaat hebben. Je kan dat wel hopen, maar de realiteit leert je anders.

9. Bewaak de tijd die je aan je MIT’s spendeert

Laat niets of niemand die tijd van je wegnemen. De andere tijd van de dag ben je beschikbaar.

Je MIT-tijd is heilig. En dan ben je ook onbeschikbaar. Je neemt geen telefoons op, leest geen email of laat niemand in je kantoor.

9. Geniet van de rest van je dag

Doordat je de belangrijkste zaken al achter de rug hebt, kan je dag niet meer stuk. Je winst is al op zak. De rest zijn bonuspunten.

De gloed van je succes zal je de ganse dag bijblijven en je motiveren.

 

Hoe ga jij deze week dagelijks een extra uur MIT-tijd installeren?

Pin It on Pinterest

Share This