Selecteer een pagina

Hoe ideeën hebben weer leuk wordt.

Heb je ook het gevoel dat je activiteiten onderneemt welke je beter niet was gestart? Je start iets wat na een week van je radar verdwijnt en onafgewerkt blijft. En je voelt je daar niet zo fijn over.

Constateer je ook dat het aantal ideeën welke je ziet vermindert is in vergelijking met vroeger? Je hebt daar geen tijd meer voor of je hebt je ervoor afgesloten.

Ofwel ben je overspoeld door ideeën ofwel zie je nieuwe ideeën niet meer.

Ideeënverzamelaar

Het kan anders.

Ideeën zijn een manier om te verbeteren. Goede ideeën zal je zeggen. En je hebt gelijk. Maar om goede ideeën te hebben, heb je veel ideeën nodig. En als er iets is wat je wil is het vooruitgang, verbetering. Anders had je niet tot hier doorgelezen.

Een mooie verzameling ideeën hebben is een lifesaver. Je dient niet te gaan zoeken naar ideeën wanneer je ze nodig hebt. Je hebt ze klaar.

Ideeënsysteem

Er zijn drie redenen waarom het hebben van een ideeënsysteem verkeerd loopt.

  1. Geen manier hebben om ideeën te verzamelen.
  2. Geen manier hebben om je ideeën te organiseren.
  3. Niet weten hoelang iets dient te incuberen op je incubatielijst.

Actie-ideeën

Kijk na hoe je je hobby organiseert.
Misschien ben je een verzamelaar van Yoda-figuurtjes. Of je hebt een uitgebreide cd-verzameling. Wat zijn de cd’s die je nog wil kopen? Je hebt ze op een lijstje staan. Dat is een incubatielijst.

Ik heb dat met boeken. Mijn whishlist bij Amazon is behoorlijk groot. Dat is mijn incubatielijst voor boeken. Misschien heb jij dat met steden die je nog wil bezoeken.  Of heb je dat met de sterrenrestaurants die je nog wil bezoeken?

Verzamel al de ideeën die op je bord belanden.
Je hebt een goed verzamelsysteem nodig. Je hebt dus altijd iets op zak om te noteren. Je neemt foto’s van de ideeën.

Process je ideeënverzameling.
Gebruik daarvoor het schema uit dit artikel. Veel ideeën zullen georganiseerd worden op één of andere incubatielijst.

Segmenteer je incubatielijst.
Daarvoor zijn er twee criteria:

1. Naar incubatiemoment. Wanneer zie je deze incubatielijst? Elke week of elke maand? Elke zes maand of op een bepaalde datum?

2. Naar topic. Ideeën voor producten voor ExtraTijd. Marketingideeën. Ideeën om de workshops aan te passen.

Geef jezelf de nodige incubatietijd. Je kent dat gevoel wel dat je enthousiast wordt over iets. Dat kan over een boek zijn of een project welke gelanceerd wordt op een meeting. De goesting om in actie te schieten wordt dan groter. Je brein draait op volle toeren en je wil gaan bellen.

Geef jezelf de nodige tijd om dat enthousiasme te laten incuberen. Zet dat boek op je whishlist bij Amazon. Vertel je collega’s dat je enthousiast bent en dat je overmorgen laat weten of je meedoet of niet.  Wanneer je dat project toch gaat doen, zet het dan op je masterlijst. Wanneer je het niet gaat doen, delete het project van je incubatielijst.

Beschouw het plan van een item op je Masterlijst als een incubatielijst. Items voor dat project welke nog niet actief zijn. Die items die op een bepaald moment op je actielijsten zullen komen.

action
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
Check je Masterlijst en verplaats een aantal zaken naar één van je incubatielijsten.  Segmenteer je incubatielijst. 

Pin It on Pinterest

Share This