Heb je ooit al het gemiddeld verbruik van je auto willen verminderen? Nee. Dan is het een leuke test om uit te vinden hoe je dat zou aanpakken. Doe dan een experiment om uit te zoeken of je aanpak succes heeft. En je succesvolle aanpak kan je dan omzetten naar je kenniswerk.
Indien je het experiment al eens deed, weet je dat je iets nodig hebt wat je inzicht geeft in het effect van wat je anders doet. Indien je zwaar accelereert is het goed om je instant verbruik te zien stijgen. De instant feedback helpt om gedrag bij te sturen of op hetzelfde peil te houden.
Meer zichtbaar om minder te doen
In je kenniswerk wil je de juiste zaken aanpakken. Meer activiteiten doen die je naar je doelen leiden, minderen of helemaal stoppen met de projecten of activiteiten die je niet dichter brengen.
Met minder inspanningen meer resultaat bereiken, is een droom voor alle kenniswerkers. Meer inspanningen doen die je dichter brengen naar je doelen is een goede runner-up voor de meeste kenniswerkers.
Inzicht
De meeste kenniswerkers ontbreken het inzicht in het effect van hun activiteiten. Ze hebben geen score- en inspanningsbord. En het laatste is één van de geheimen van de productiefsten onder de kenniswerkers.
Inspanningen leiden tot resultaten. Kenniswerkers doen de gehele dag door activiteiten. Die activiteiten zijn ze vergeten op het einde van de dag. Dat is het Zeigarny Effect (link naar artikel): zaken die afgewerkt zijn worden gedumpt uit ons bewustzijn.
Het niet meer weten wat je allemaal deed, maakt het onmogelijk om jezelf feedback te geven. Onze herinneringen, zelfs wanneer ze nog geen dag oud zijn, geven ons geen accurate gegevens over wat we deden.
Zichtbaar gemaakte resultaten en inspanningen
Bewust worden start met inzicht. Om inzicht te hebben, heb je zicht nodig. Maak het onzichtbare zichtbaar.
Kijk eens naar het beeld hieronder. Herken je het? Het is Central Park in New York. Gevisualiseerd door de data die lopers aan Nike doorgeven via hun Nike band. Het toont waar er veel gelopen wordt in Central Park.
Met dit inzicht in het loopgedrag van de joggers kunnen marketeers beter inschatten waar ze meest efficiënt reclameboodschappen kunnen tonen aan de joggers om hun aankoopgedrag te beïnvloeden.
Het zichtbaar maken van het onzichtbare leidt tot betere beslissingen om gedrag te beïnvloeden. Dit principe helpt jou ook om je gedrag te veranderen wanneer je over de nodige data beschikt.
Je wil minder naar je inbox gaan? Zorg dan voor inzicht : hoeveel keer ga je naar je inbox. Het effect van alleen al het noteren, het meten… zorgt al voor een gedragsverandering. Geen blijvende verandering, spijtig genoeg, wel een eerste stap.
Zorg voor je eigen data
Start heel eenvoudig.
Het verhaal van de Nasa die miljoenen uitgeeft om een balpen te ontwerpen voor de astronauten spreekt boekdelen. De balpen dient om te kunnen schrijven zonder zwaartekracht tijdens een missie in de ruimte. De Russen gaven hun cosmonauten een potlood mee.
Zet een streepje op een blad telkens je naar je inbox gaat. En kijk of het je genoeg inzicht geeft om je gedrag te veranderen. Hou je nieuwe gedrag een tijdje in de gaten. Maak het zichtbaar.
Verzamel extra data wanneer blijkt dat de data welke je verzamelde te weinig is om je gedrag te veranderen.
Doe een kleine test. Je hoeft niet gans je leven al deze data te verzamelen. Noteer je gedrag gedurende een week. Analyseer je gedrag en het effect dat het heeft.
Check de Quantified Self (QS) movement voor inspiratie. QS is een internationale samenwerking tussen gebruikers en makers van self-tracking tools. Er zijn gebruikers die data verzamelen over bijvoorbeeld hun stressniveau of hun leesgewoonten.
In de toekomst zal het (nog) makkelijker worden je gedrag te achterhalen.
Een aantal voorbeelden van het onzichtbare bij kenniswerkers zijn:
- je capaciteit deze week
- je capaciteit vandaag
- het aantal onderbrekingen die je hebt
- het aantal keer dat je textexpander gebruikte
- het aantal uur dat je geslapen hebt
- het aantal liter water dat je gedronken hebt
- het aantal ideëen dat je noteerde
- het aantal minuten op facebook
- …
En al deze onzichtbare beïnvloeders hebben een effect op je gedrag.
Laat me weten wat jij zichtbaar maakt om extratijd te bekomen.