Selecteer een pagina

Ben jij ook zo goed in het starten van nieuwe zaken?

Ik start makkelijk nieuwe projecten. Ik leg makkelijk nieuwe boeken op de te lezen stapel. Ik koop nogal makkelijk nieuwe gadgets.

De oude projecten staan dan onafgewerkt op de Masterlijst of mijn kindle puilt uit met nog te lezen boeken. Ik ben een extra doos begonnen om niet meer te gebruiken gadgets in op te bergen.

Starten gaat me makkelijk af. Te gemakkelijk.

Afwerken, focus houden of beëidingen is een vaardigheid die ik wil aanscherpen.

Stoppen en starten

Dit jaar wil ik beter worden in om af te werken, om meer te shippen. Ik heb daar ook in 2016 aangewerkt. Deel 1 en deel 2 van dit artikel geeft je de tactieken ik allemaal al geprobeerd heb.

Starten is mijn eerste natuur. Afwerken is zelfs nog niet mijn tweede natuur.

Eén van de zaken die me gaat helpen bij het beindigen van projecten, uitlezen van boeken of met stoppen met het kopen van onnodige gadgets is oefenen in het beeindigen. Dat dagelijks te oefenen, ook met kleine zaken.

Wat op een micro-schaal gebeurt, gebeurt ook op macro-schaal. Dat is waarom ik in 2017 veel meer aandacht ga geven aan mijn avondritueel.

Mijn avondritueel wordt het afronden en beindigen van mijn dag.

Over mijn ochtendritueel ben ik tevreden. Dat gaat behoorlijk goed. Mijn consistentie is ok. Ik schreef reeds over mijn ochtendritueel hier.

Mentale Energie op

Meestal is onze mentale energie op wanneer het einde van de dag aanbreekt. Ons zoogdierenbrein is dan de baas en dat zoogdierenbrein kiest eerder voor instant gratification. Het heeft liever nu succes. Zelfs ten koste van succes later.

Een avondritueel schiet er dan nogal makkelijk aan in bij de meesten van ons.

Het verkeer zat tegen doorheen de dag, er waren meer verassingen dan voorzien. Het einde van de dag wordt dan gebruikt om het verder afwerken van die eindeloze todo lijst.

Avondritueel

Rituelen werken. Elke godsdienst heeft ze. Gedragspsychologen hebben het effect van rituelen onderzocht. Je kan dat onder andere lezen in Scientific American.

Ik geloof wanneer ik mijn avondritueel consistenter maak dit zal afstralen op mijn vaardigheid om beter af te werken.

De voorbije jaren merkte ik dat bepaald gedrag makkelijker start wanneer je een trigger installeert. Wil je een bepaald gedrag consistenter doen installeer een externe trigger.

Om 21:15 gaat er een alarm af op mijn telefoon. De trigger om het ritueel te starten en om mijn schermen af te sluiten.

Deel 1 : stilzetten van mijn monkey brain (mentale energie)

A.  Braindump in mijn Journal :

Ik beantwoord de volgende vragen in mijn journal (momenteel Notebook in OneNote).

  1. Wat ging goed vandaag?
  2. Waar heb ik waarde toegevoegd vandaag?
  3. Wat heb ik geleerd vandaag?
  4. Zijn er nog zaken die ik in een van mijn lijsten wil gooien?

Rust in je hoofd is belangrijk om sneller in slaap te geraken.

B. Beantwoorden van de vragen uit de 5 minute journal (op papier)

De 5 minute journal maakt ook deel uit van mijn ochtenritueel. Ook Tim Ferriss is een fan en je kan er meer over lezen in zijn nieuwe bestseller “Titans”.

In het avonddeel van de five minute journal beantwoord je de volgende twee vragen.

  1. 3 geweldige zaken die vandaag gebeurden?
  2. Hoe kon ik vandaag beter maken?

C. Werk/probleem overdragen aan mijn onbewuste brein.

Reid Hoffman schrijft gedurende de dag problemen op waar hij zijn onbewuste brein mee wil laten werken gedurende de nacht.

Ik las ook dat Dan Kennedy (één van de beste copywriters) dit gebruikt om titels te bedenken voor artikels.

Ik kies één vraag uit het lijstje dat ik doorheen de week verzamelde. ’s morgens neem ik 10 minuten om mijn brein daarover leeg te schrijven.

Deel 2 : voorbereiden volgende dag

  1. (Sport)Kledij klaarleggen
  2. Noten of drank klaarzetten voor trein of autorit. Dit is meestal voor de terugrit van een klant of presentatie. Tijdens de heenrit heb ik mijn Bulletproof coffee.
    Indien ik dit niet voorbereid is het vechten tegen de goesting om in een wegrestaurant iets te halen om te snoepen.
  3. Actielijst van morgen organiseren. Uit mijn actielijst van deze week selecteer ik de acties die ik morgen zal doen, afhankelijk van de capaciteit.

Deel 3 :  Ontspannen

  1. Drie tot vijf minuten inversion therapy.Ik hang drie tot vijf minuten omgekeerd op mijn Teether tafel. Denk aan een Batmanbar maar dan veilig. Het decompreseren van de ruggegraat is goed voor je gezondheid. We zitten teveel gedurende de dag.
  2. Vijftien minuten mediteren.

Deel 4 : Lezen

Ontspannende letuur lezen of meekijken naar een serie op televisie.

Deel 5 : het wakker maken van de kracht van slaap

  1. Supplementen (momenteel enkel magnesium) innemen
  2. Slaapdrankje van de week :
    Keuze uit :

    • honing + appel cider azijn in heetwater
    • Yogi caramel thee
    • Bulletproof chocomelk zonder melk
  3. Goedenacht kussen van degene die ik graag zie

Deel 6 : naar bed.

Het avondritueel is geslaagd wanneer ik minsten acht van de twaalf punten haal.

Pin It on Pinterest

Share This