Selecteer een pagina

 

Mijn passie is kenniswerkers helpen om opnieuw controle te krijgen over hun tijd. Kenniswerkers, zoals jij, hebben dikwijls het gevoel dat ze overspoeld zijn. Dat ze op het einde van hun werkdag helemaal op zijn. Het vaatje waaruit ze tappen bijna helemaal leeg is en ze hopen dat het na een goede nachtrust weer gevuld zal zijn.

Alleen merken de meesten dat deze strategie niet meer voldoende werkt. Misschien merk je ook dat je ’s morgens niet meer zo fris bent als 10 jaar geleden.

Vergroten T.E.A.M

Alles op onze ExtraTijd-blog heeft te maken met het optimaliseren of vergroten van je beperkte middelen. Als kenniswerker heb je vier beperkte middelen waarop wij ons richten.

  • Tijd
  • Energie (Fysieke energie)
  • Aandacht (mentale energie)
  • Money

Dat is het principe achter alles wat EXtraTijd wil zijn.

Biohacking

Eén van de domeinen waar je inspiratie vindt om je energie (zowel fysieke als mentale) te vergroten is Biohacking.

Biohacking is iets dat altijd al bestaan heeft. We hebben als mensensoort steeds tools en methodieken gevonden waarmee we meer kunnen doen dan we daarvoor konden. Er zijn computerhacks, lifehacks en ook biohacks.

Een voorbeeld is koffie. Koffie heeft een effect op je brein en lichaam. En in beperkte mate heeft het een optimaliserend effect.

Een mogelijke definitie voor Biohacking zou kunnen zijn: de wetenschap en de kunst van het optimaliseren van je eigen potentieel door het optimaliseren van je lichaam, je brein en je geest. De doelstelling voor mezelf is meer energie hebben (zowel fysiek als mentaal) en langer optimaal te leven (de echte extra tijd).

Je doet dit door een combinatie te maken van systeem denken, biologie en technologie.

Biohacks zijn een verzameling van hacks gecreëerd om een betere volgende versie van jezelf te worden. Sommige van die hacks liggen behoorlijk buiten mijn comfortzone.

Experimenten

We zijn allemaal verschillend en tegelijk zijn we allemaal ook gelijk.

Zo zal niet alles wat voor mij werkt, ook voor jou werken.

Hoe weet je of iets voor jou zal werken of niet? Door een een experiment te doen. (link naar experimenten). Als je een experiment doet, wil je uitvissen of iets voor jou zal werken of niet. Dat is één van de doelstellingen van een test, van een experiment.

Wil je echt weten of het werkt dan heb je echter meetwaarden nodig. En dankzij de technologische ontwikkelingen komen er steeds meer sensoren op de markt die je toelaten om op een makkelijke(re) manier je experimenten te evalueren.

In de biohacking wereld gaat het steeds over experimenten. En sommige experimenten gaan behoorlijk ver. Ver is natuurlijk relatief. Eén van de biohackers die ik volg, overweegt een fecal transplantatie (dat is het implementeren van gezonde darmflora in een ongezonde darm). Voor mij is dat behoorlijk ver.

Zelf kon ik in één van mijn slaapexperimenten duidelijk detecteren dat alcohol voor mij een slecht effect heeft op mijn slaap. Ik kon duidelijk in de meetwaarden van mijn slaap zien dat wanneer ik een glaasje dronk voor het slapengaan, mijn hoeveelheid diepe slaap verminderde. Ik drink geen alcohol meer als gevolg van dit experiment en een beetje dankzij de ondersteuning van Sylvianne.

Het klinkt Geeky, maar ook dat is relatief.

Biohacking en self tracking helpen mekaar. Self Tracking heb je zeker zelf al gedaan. Heb je ooit of doe je nu weightwatchers? Dan ben je aan het self tracking. Hoe meer energie je moet stoppen in het zelf meten, hoe kleiner de kans wordt dat je gegevens voldoende ‘perfect’ zijn om je experiment te evalueren.

Niet zelf meten en toch de gegevens hebben die nodig zijn om je experiment te evalueren is het summum.

Selftracking of quantified self maakt dankbaar gebruik van de technologische mogelijkheden. Dankzij de technologische groei ontstaan er betaalbare en makkelijke sensoren die het meten voor jou doen.

Biofeedback

Biohacking maakt gebruik van de feedback (je weet dat ik fan van ben van Feedback) die je lichaam je geeft, wanneer je iets doet.
Je hartslag, de conductiviteit van je huid, je lichaamstemperatuur is feedback die je lichaam je geeft.

En dankzij technologie wordt de feedback veel duidelijker en veel sneller beschikbaar. Het wordt dan makkelijker om te bepalen of je experimenten het effect hebben die jij graag wil.

Biohacking domeinen

De domeinen waaruit biohacking put om je potentieel te vergroten zijn: (niet limitatief)

Beweging (sporten, …)

Welke oefeningen, in zo min mogelijk tijd, geven je de noodzakelijke ondersteuning van je lichaam om meer energie te hebben en langer te leven.

Voedsel

Het vinden van het voedsel dat je het best doet gedijen. Koken is een deel van het verhaal. Ook dat is een zoektocht.

Er zijn supplementen die je een upgrade in je energie geven zonder de crash naderhand.

Slaap

Slaap begrijpen we nog niet volledig, maar we hebben wel door dat wanneer we een slaaptekort opbouwen we niet zo effectief zijn als we graag zouden willen.

Brein

Wat kan je doen zodat je je brein beter begrijpt en dat je je context zoveel mogelijk ondersteunt, waardoor je brein maximaal voor je kan werken in plaats van tegen je te werken.

De meeste biohackers zijn grote fans van meditatie, omdat dit een meetbaar gunstig effect heeft op je brein.

Werk

Welke aanpassingen kan je doen aan je werk zodat je optimaal kan functioneren?

Technologie en toestellen

Wat is het effect van de technologie op ons ‘systeem’? En hoe kunnen we de technologie ombuigen zodat ze ondersteunt in plaats van ons te saboteren.

In dit domein vind je ook human 2.0 – transhumanism.

Lichaam

Wat zijn de hacks om je fysieke energie te boosten. Ademen is een onderdeel van dit stuk.
Er zijn heel wat mogelijkheden om je volledige potentieel te gebruiken en te vergroten.

Wat zijn de experimenten die jij nu op je todo lijst hebt staan?

Pin It on Pinterest

Share This