Selecteer een pagina

Zappen op de bank

Herken je dat gevoel dat je ’s avonds mentaal moe op de bank neerploft? Of dat je op weg naar huis nog snel de supermarkt binnen ging en je meer kocht dan je van plan was? Elke beslissing die je neemt kost je mentale energie. Op het einde van je dag leidt dat tot mentale vermoeidheid wanneer je dat niet goed beheert.

Frisheid in je hoofd

Hoe cool zou het zijn om later op de dag ook nog mentale energie te hebben? Een frisheid in je hoofd te hebben die je toelaat om de juiste beslissingen te nemen? Genoeg kracht om een aantal afleidingen buiten te houden of je aan het plan te houden?
Je voelt je dan meester over de omstandigheden.

Beslissingsmoeheid

Roy Baumeister deed onderzoek naar Wilskracht. Hij schreef er een verhelderend boek over : ‘Willpower’. Hoe we elke dag een beperkte hoeveelheid wilskracht hebben, net zoals tijd en aandacht.

De mentale energie die we nodig hebben om zelfcontrole te tonen is beperkt. Een deel van die mentale energie gebruiken we voor het nemen van beslissingen. Baumeister omschrijft het gevolg van het uitputten van de mentale energie als beslissingsmoeheid.

Gans de dag heb je je goed aan je dieet gehouden, maar ’s avonds val je toch de chocolade aan. Dat ligt niet aan je gebrek aan discipline. Het ligt aan het teveel aan beslissingen die je doorheen je dag al nam.

Beslis eens wat minder

Het kan ook anders. Bewaar je mentale energie voor wanneer je het echt nodig hebt. Zorg dat je minder beslissingen dient te nemen doorheen je dag. Minder beslissingen, minder denken, zorgt voor een frisser hoofd op het einde van je dag.

Routines

Gebruik meer routines. Routines zijn goed voor je productiviteit. Ze laten je dingen doen met minimale denkkracht. Routines zetten je op automatische piloot. Een routine kan je starten door in ‘als-dat vorm’ te gaan denken. Als dit gebeurt, dan doe ik dat. Als ik word onderbroken, kijk ik naar mijn lijst en check ik of het nieuwe item dringender en belangrijker is.

Beslis op voorhand wat je gaat doen. Maak aan de hand van je actielijst van deze week een dagelijkse actielijst. Beperk het aantal acties op je dagelijkse actielijst. Teveel keuze doet je niet kiezen. Dat noemt ‘The Paradox of Choice’. Barry Schwartz heeft deze hypothese beschreven in zijn gelijknamige boek.

Beslis over je input één keer. Gebruik het workflow schema om iedere mail, elk idee één keer vast te pakken en te beslissen. Zet geen mails op ongelezen omdat je er nog iets mee dient te doen. Vele deelnemers aan de workshop vertellen dat ze een aantal mails meerdere keren per dag lezen voordat ze een actie ondernemen. Dat neemt een onnodige hap uit hun mentale energievoorraad.

Maak een aantal checklists. Zaken die je regelmatig doet maar waar je nog geen routine voor hebt, ondersteun je door een checklist te maken. Je hoeft dan geen beslissingen meer te nemen hoe je iets gaat doen. Je kan dan gewoon in actie schieten. Bewaar je mentale energie voor wanneer het echt nodig is. Checklists zijn het onderwerp van dit artikel op de blog.

Stel tijd in om je mentaal te herladen. Je wilskracht is niet onuitputtelijk. Regelmatig een break inlassen, helpt om die terug op te laden. De pommodoro techniek is daarvoor een geschikte methodiek. Dertig minuten gefocust werken, vijf minuten rusten. Deze routine drie maal herhalen en je geeft jezelf tien minuten extra rust. Herladen van je mentale energie werkt het beste via fysieke inspanningen of complete rust.

Check de komende dagen wanneer je helemaal nul op je mentale energiemeter hebt staan.

Schrijf je in voor het vier maand durend programma: ‘Opnieuw controle over je werk’  als je ook je een meer mentale energie wil.  Vergeet je vroegboekkorting niet.

 

Pin It on Pinterest

Share This