Selecteer een pagina

Als ondernemer probeer je regelmatig een andere aanpak. Hetzelfde doen en een ander resultaat verwachten is volgens Einstein krankzinnig. Je wil meer geld verdienen, minder uitgeven of extra tijd hebben. Dan is harder werken en/of een andere aanpak een oplossing. Hoe hou je die nieuwe aanpak nu vol?

Kritische massa

Voorbeeld van andere aanpak is Twitter gebruiken als marketinginstrument. Het kan ook iets anders zijn wat je nu (meer) wil gaan doen.

Je begint vol goede moed. Je krijgt wat volgers. Een aantal personen uit je netwerk zitten ook op twitter. Na de rush van de beginnersenergie verval je opnieuw in je oude gewoontes. Je ziet  geen resultaten meer en je motivatie is verdwenen.

Voordat je acties resultaat opbrengen, dien je die acties een aantal keren te doen. Je hebt een kritische massa nodig. Eens die kritische massa er is, wordt het makkelijker. Gamen en sporten geven het antwoord.

Verslavende Games

Angry Birds is een verslavend spelletje. Je kan daar veel extra tijd in investeren. Deze games zijn zo ontworpen dat je blijft spelen. Als deze spelletjes je een gewenst resultaat geven, blijf ze dan spelen.

Stel dat je rondom de acties die je wil doen iets ontwerpt dat het verslavend karakter van Angry Birds oproept. Je zou nog meer acties doen. En nog meer resultaten halen. Maar dat kan scarry worden. Een ander artikel in de maak.

Scorebord

Alle games en sporten hebben een scorebord. Het is  o.a. dit onderdeel welke games verslavend maken.

Een goed scorebord heeft zes kenmerken.

  • is visueel
  • toont resultaat van je acties
  • is motiverend
  • het geeft je feedback
  • het is een beloning voor je vooruitgang
  • laat je bij sturen

1. Visueel

Je kan in één oogopslag zien hoe je ervoor staat.  Heb je nog veel levens? Hoe zit het met je wapenvoorraad.?

Bij het voorbeeld
Wanneer je twitter meer wil gaan gebruiken heb je dit ook nodig.  Op het twitterplatform zelf zie je dat niet. Je ziet wel je aantal followers, het aantal twitteraars die jij volgt en het aantal tweets.

Het zijn enkel cijfers. Niet visueel. Denk aan het icoontje voor je batterij op je telefoon.

2. Toont resultaat van je acties

Een goed ontworpen scorebord geeft je resultaten van je acties. Acties doen en geen resultaat zien, geeft je geen voldoening. Een principe is resultaat zien. Onmiddellijke beloning. Een goed ontworpen scorebord geeft je deze onmiddellijke beloning.

Het twitter platform geeft je geen zicht op je vooruitgang. Daarom dat een aantal toepassingen populairder zijn om te tweeten.

Check Social Bro of Twentyfeet. Deze geven je visueel betere info.

3. Motivatie

De belangrijkste reden waarom je niet volhoudt is een gebrek aan motivatie. Wanneer je competitie kan creëeren helpt dit je. Competitie met jezelf of met anderen drijft motivatie. Waarom houden games anders je high scores bij?

Creëer bewust competitie. Vindt een collega waarmee je jezelf gaat vergelijken. Je zal merken dat je meer acties gaat doen.

Competitie krijgt ten onrechte een slechte betekenis in onze maatschappij. Gebruik competitie om de juiste acties te doen.

4. Feedback

Dankzij het visuele resultaat van je scorebord krijg je feedback. Feedback is nodig om kunnen bij te sturen. Feedback is een terugkerend onderdeel in de extra tijdsmethode.

Het scorebord in Social Bro geeft je meer info over je twitter-acties.

5. Impact van je acties

Het resultaat van je acties dien je te zien in een parameter.
Je moet er zin in krijgen om nog meer acties te doen.

6. Meten is aanpassen

Data hebben is niet genoeg. Meten is weten is voorbij. Weten is niet genoeg als je wil beter worden. Je dient dankzij je cijfers andere acties te gaan doen.

Maak voor één van je actiepunten een verslavend scorebord.

 

Pin It on Pinterest

Share This