Selecteer een pagina

Anderen overtuigen? A piece of cake

A Piece of Cake

Anderen overtuigen? A piece of cake

Sneller werkende oplossingen dankzij Verbindende Communicatie (VC)

Herken je jezelf hierin?

  •  Spreken is zilver, zwijgen is goud: je zwijgt om de lieve vrede te bewaren.
  • Je hakt knopen door en vermijdt hiermee ellenlange discussies. Dat mensen daarna weerstand hebben, neem je erbij.
  • Misverstanden zorgen voor verloren tijd, energie en een boel wrevel tussen je collega’s en je medewerkers.
  • De problemen op het werk blijven aanhouden. De frustratie die je hierdoor krijgt, neemt heel wat van je energie. Regelmatig schiet je ’s nacht wakker door zaken waarvan je dacht dat ze allang opgelost waren. Je wordt er letterlijk moe van.
  • Je hebt te weinig tijd over voor de belangrijke zaken. Op het eind van een dag vraag je je vaak af of je inspanningen wel meerwaarde hebben opgeleverd.
  • Je merkt dat mensen vaak op een manier hun doelen nastreven die niet de jouwe is. Wat je ook doet of zegt, mensen zijn blijkbaar niet te beïnvloeden.
  • Problemen bespreken met mensen lost niets op. Vaak vermijd je deze gesprekken, om niet te vervallen in zinloze meetings waar er enkel gesproken en niet geluisterd wordt.
  • Je merkt dat je eigen energie op een laag pitje staat. De goesting om je takenpakket uit te voeren, vermindert. Je doet je job nochtans graag. De mensen erom heen maken het je moeilijk.
  • Het lijkt wel of de mensen niet begrijpen wat je wil zeggen. Je weet echt niet op welke manier je hen kan overtuigen om te doen wat je graag zou hebben.
  • Je team van specialisten lijkt op de Toren van Babel. Iedereen spreekt, maar van een gezamenlijk denken komt er niets terecht. Laat staan van het gezamenlijk doen. En er is zoveel potentieel. Het gaat zoveel sneller wanneer je het allemaal zelf doet.

Meer effect

Word je ook enthousiast wanneer je het volgende leest?

  • Je bereikt meer effect met minder inspanningen,
  • Anderen doen wat je van hen vraagt,
  • Je hebt veel energie en je kunt je talenten volop inzetten,
  • Je interne criticus helpt je, in plaats van je gek te maken,
  • Je organisatie wordt kwalitatief en kwantitatief beter,
  •  Meetings zijn kort met een maximum aan resultaat,
  • Je neemt krachtige en gedragen beslissingen met teams,
  • De gemeenschappelijke expertise in je team wordt optimaal gebruikt.
  • Delicate onderwerpen worden besproken en vertaald in duurzame, kwalitatieve oplossingen.

A little less conversation, a little more communication please

Meer effect met minder woorden…

Waarom is onze communicatie niet kwalitatiever?

  • We hebben geleerd om te luisteren, maar niet echt om te horen wat er nodig is.
  • We hebben patronen geleerd die ons in het verleden hielpen. Alleen voor wat nu op ons bord ligt werkt dat patroon niet, het blokkeert ons om een werkende oplossing te vinden.
  • We leggen de verantwoordelijkheid voor oplossingen bij anderen.
  • We zijn ervan overtuigd dat we enkel iets gedaan kunnen krijgen als we macht hebben over anderen.
  • We zijn de koningen en koninginnen van het compromis. Zeker in Vlaanderen. We hadden ooit een premier die het compromis tot kunst verhief. En je weet dat compromissen de oorzaak nooit oplossen. Het probleem kom terug. Alleen luider en harder.
  • We werden afgeleerd om te benoemen wat we nodig hebben. Onze nood wordt overschaduwd door schaamte, schuld, boosheid op anderen. En dat zit onze ware aard in de weg.

Ja maar!

Heb jij al verschillende trainingen gevolgd en denk je…

  • Voor goede communicatie moet je minstens met twee zijn. Als de ander niet wil, werkt er geen enkele communicatietheorie.
  • Je heb al heel wat trainineng gevolgd en vaak levert het weinig op.
  • De enige manier om iets van anderen gedaan te krijgen is je macht gebruiken. Als je geen macht hebt heeft het geen zin om iets te willen.
  • Als je deze training als enkeling volgt heeft het geen zin.
  • Er is geen enkel bewijs dat deze manier van communiceren beter is dan wat ik nu doe. Geef me eerst een bewijs zwart-op-wit…
  • Er is altijd wat nieuws. Het is niet omdat het anders is dat het ook beter is…

Even Geduld

  • Je hoeft geen communicatiewetenschappen gestudeerd te hebben om goed te communiceren.
  • Communiceren is een vaardigheid die je kan leren en een vaardigheid waarin je makkelijk beter wordt.
  • Als mens hebben we een natuurlijke nood om ergens bij te horen.
  • Na een training hebben mensen goede moed om het beter te doen. Dit verdwijnt weer na enkele weken…

Jef Colruyt (CEO – Colruyt group) : Verbindende Communicatie zorgt ervoor dat hoofd, hart en buik op één lijn komen. Hierdoor verloopt communicatie efficiënter. Dit profijt vertalen we naar voordeel voor onze klanten.

Herbert Detter (IKEA): Deze methodiek zorgt ervoor dat medewerkers van alle niveaus sneller tot resultaat komen. Het is een methode die emotionele intelligentie vertaalt naar de dagdagelijkse praktijk.

Wat je leert en oefent tijdens tweedaagse

  • Een andere kijk op communicatie.
  • Emotionele intelligentie gebruiken door drie eenvoudige processen te beheersen. Hiermee gebruik je jouw energie en die van de ander op een optimale manier.
  • Krachtige en effectieve boodschappen formuleren zodat anderen gaan doen wat jij wil.
  • Je komt snel to the point op een manier die anderen goed kunnen horen. Zo creëer je een samenwerking die bijzonder effectief is.
  • Je weet hoe je meetings korter én efficiënter maakt.
  • Elk conflict dat je tegenkomt krijgt een oplossing, die werkt op korte en lange termijn.
  • Door jouw manier van luisteren geef je belangrijke gesprekken een extra dimensie en een hoge kwaliteit.

Na de training ben je in staat om direct aan de slag te gaan met:

  • Het uitspreken van belangrijke boodschappen zodat anderen gaan doen wat jij nodig hebt om je doel te bereiken.
  • Het gebruiken van je emotionele intelligentie in het creëren van een hoge kwaliteit in je team of organisatie.
  • Een bijzondere manier van luisteren die ervoor zorgt dat er echte verbinding ontstaat.
  • Het bespreken van problemen zodat ze opgelost worden op een manier die recht doet aan elke betrokkene.
  • Het aanwenden van inzichten rond behoeften voor het vorm geven van je eigen werkomgeving en die van anderen.
  • Het aanpakken van spanningen en conflicten en deze vertalen in afspraken die werken op lange termijn.

Je investering

De tweedaagse workshop ‘Anderen overtuigen’ kost slechts 1197,- euro en gaat door op 17 en 18 december te Gent.

Getuigenissen:

Martijn Van der Erve (CEO Erve en BEconnected): We gebruiken VC in verschillende culturen. Overal zorgt het voor resultaat en tevredenheid om het iedereen betrekt met zijn talenten en gedrevenheid. VC zorgt voor meer arbeidsvreugde binnen onze bedrijven.

Guy Duchateau (CEO Harol): Door VC lossen we elk probleem, elk conflict op een snelle, respectvolle manier op. Deze manier van denken geeft inspiratie om meer gedaan te krijgen met mensen.

Chris Vanwettere (directeur Colruyt): De sterkte is dat iedereen in zijn eigen kracht kan staan. Hierdoor ontstaat ontmoeting waarin mensen elkaar aanvullen.

Koen Demaesschalck (HR-directeur Colruyt group): Een prachtige tool om met elkaar op een respectvolle manier in contact te gaan.

Je trainer

Erwin TielemansErwin Tielemans traint al 35 jaar mensen in communicatievaardigheden.

In 2005 leerde hij Geweldloze Communicatie kennen bij Marshall Rosenberg. Met collega-trainers ontwikkelde hij hieruit een concept dat hij Verbindende Communicatie noemt.

Dit concept wordt gebruikt in kleine en grote organisaties en in verschillende culturen. Het zorgt er telkens voor dat mensen met meer arbeidsvreugde een hogere kwaliteit in hun werk weten te realiseren. En die vaardigheid helpt ook buiten de werkomgeving.

 

Pin It on Pinterest

Share This