Je hebt je voorgenomen om meer output te leveren in minder tijd. Je wilt meer klanten kunnen bedienen en meer omzet doen. En/of je wil extra tijd voor je gezin of je hobby. Hoe begin je daar nu aan en wat dien je te weten?
Beïnvloeders
Er zijn drie partijen die je productiviteit beïnvloeden.
- jezelf
- de anderen
- de omgeving
1. Jezelf
Je motivatie om productiever te worden is een belangrijke factor. Dat zit goed, anders zou je dit stukje niet lezen.
Waarom wil je productiever worden? Een belangrijke vraag. Wat drijft je om je gedrag te veranderen?
Je dient ook te weten hoe productiviteit tot stand komt. En jezelf ook toelaten om het zo uiteindelijk te doen.
Willen, weten, mogen en doen.
2. De anderen
Je interactie met anderen is een hefboom voor je productiviteit en je effectiviteit. Manage dit goed en je zal er veel plezier aanbeleven.
Onbeheerd gaat je dit veel extra tijd, energie en geld kosten.
3. De omgeving
Alles rondom jou heeft een invloed op je. De tools waarmee je werkt, de ruimte waarin je zit, de muziek waar je naar luistert.
Hoe construeer je je tools, je omgeving zodat ze je ondersteunen?
Kleinste gemene veelvoud
Stel je drie invloeden voor in een diagram.
Je hebt zeven verschillende gebieden in het schema. Elk gebied is een separaat domein waarin je acties kan doen om een grotere effectiviteit te bekomen.
De domeinen drie, zes en zeven zijn domeinen die geen impact hebben op jou. Acties doen in deze domeinen brengen je geen extra effectiviteit. Dus geen aandacht aan spenderen.
Me, myself and I
In dit domein (Een) heb je zelf de zaken in de hand. Dit is echt het stuk van persoonlijke effectiviteit.
Hoe hou je zelf focus? Hoe hou je je hoofd leeg zodat je kan focussen op je belangrijkste punten?
Dit is het domein van de lijstjes die je todo’s gaan beheren.
In dit stuk heb je zelf de touwtjes in handen. Alleen met jezelf afspraken maken en deze ook nakomen. Een standaard workflow waarmee je alle nieuwe input aanpakt is daarvoor de sleutel.
Dit is het domein waarin het makkelijkst extra resultaten verwerven is.
De anderen en ik
Hoe doe je meetings met klanten? Hoe zorg je ervoor dat je emailverkeer flowt in plaats van te ping-pongen?
Helder verwachtingsmanagement is een sleutel in dit domein.
De omgeving en ik
In dit domein zoek je de betere omstandigheden die jou naar het winnen van je todo’s sturen.
Je zal een tool vinden die voor 95% voldoet aan je verwachtingen. Dit kan door bestaande tools beter te gebruiken.
Je gaat je omgeving aanpassen om steeds betere omstandigheden te creëeren voor je effectiviteit.
Anderen, omgeving en ik
Dit deel is moeilijker te managen. Je dient immers invloed uit te oefenen op drie partijen.
Moeilijker betekent niet onmogelijk. Sommige tools gaan het je zelf makkelijker maken om een bepaald gedrag te voorzien. Een meeting met go-to-meeting is makkelijker te beheren omdat de tool helpt om gedrag te managen.
In welk domein ligt jouw grootste bottle neck? Laat het weten via de comments of via mail.