Selecteer een pagina

Winnen van je todo’s wordt makkelijker wanneer je gebruik maakt van de kracht van je netwerk. Een netwerk opbouwen en onderhouden vraagt een investering. Het is geven en ontvangen. Een netwerkevent bijwonen is een aantal todo’s die op je bord belanden. Win ook van deze todo’s.

Vaardigheid

Netwerken is geen kunst. Het is een vaardigheid. Je wordt beter door het meer te (be)oefenen. De vierde gouden regel voor succes (video gemaakt door Jan Jacobs) is volgens mij netwerken. Jan Vermeiren is de expert in Vlaanderen en Nederland in dit domein.
Oefenen betekent onder andere :

  • personen uit je netwerk verbinden
  • met onbekenden koffie drinken
  • netwerkevents bijwonen

Everything is practice. Pele

Rendement van je tijdsinvestering bij een netwerkevent wordt bepaald door de acties voor, tijdens en na het event. Succes gegarandeert door het volgen van de vijftien gouden acties.

Voor het event

1. Kalender

Je besluit om een netwerkbijeenkomst te volgen. Op vrijdagvoormiddag van negen tot elf is er een Open Coffee van IKKI.

Je voorziet tijd in je kalender om dit event bij te wonen.

  • Reistijd van en naar het event
  • Tijd om het event bij te wonen
  • Verwerkingstijd van de input van het event

Noteer direct het adres in je kalender.

2. Masterlijst

Noteer het netwerkevent op je masterlijst.

Bepaal je succesvolle resultaat. Wanneer is voor jou het netwerkevent geslaagd? Dat is het moment waarop je geen acties meer dient te doen.

  • wie wil je (opnieuw) ontmoeten?
  • welke klanten wil je vinden?
  • oefenen met je sticky story(™)?
  • wil je volgende keer ook spreken op dit event?
  • wat zoek je precies?

3. Deel

Netwerkevenementen zijn een succes wanneer er kan gedeeld worden. Daarvoor zijn er deelnemers nodig. Deel via de sociale media (twitter – linkedin) je aanwezigheid op het evenement. Je helpt er de organisator zeker mee.

4. Bekijk de deelnemerslijst

Bekijk enkele dagen voor het event de deelnemerslijst. Deze actie wordt getriggerd door elke week je kalender en masterlijst te overlopen.

Twitter naar iedereen die je zou willen ontmoeten. Kleine actie met groot resultaat.

5. Sticky story(™)

Wordt ook wel je elevator pitch genoemd. De term is van de hand van Jan Vermeiren.

Onbekenden gaan je vragen wie je bent en wat je doet.
Je verhaal bevat

  • je naam
  • je doelgroep
  • het probleem welke je oplost
  • de oplossing

naam – doelgroep – probleem – oplossing

Ik ben Johan D’Haeseleer. Ik werk met zelfstandige ondernemers die overspoeld zijn door mail, ideeën en todo’s. Ik bezorg ze extra tijd. Daarnaast ben ik een boekengek en metalliefhebber.

Maak het publiek gemakkelijk om je te onthouden. Het haakje metalliefhebber is voor mij heel geschikt.

6. Businesskaartjes en schrijfmateriaal

Zorg voor voldoende kaartjes. Het is nooit een wedstrijd wie het meeste kaartjes heeft. Behalve als dat jouw succesvol resultaat is.

Heb ook steeds iets bij om te schrijven. Heb je eigen gebrande pennen, neem een paar extra mee.

Tijdens het evenement

7. Wees te vroeg

Zorg dat je tien minuten voor de aanvang er bent. Dat heeft voordelen. De organisator heeft zeker nog even voor je. De eerste deelnemers klitten samen. Je kennismakingsrondje is gestart. Je kan nog even tweeten of foursquaren dat je aanwezig bent.

8. Less is more

Liever vijf gesprekken van tien minuten dan vijventwintig van twee minuten. Dat is de aanpak die voor mij werkt. Dat maakt het makkelijker om haakjes te vinden. Haakjes die toelaten om je contacten later persoonlijker aan te spreken.

Dat geeft je ook de mogelijkheid om deelnemers aan mekaar voor te stellen. Geven is belangrijker dan ontvangen op netwerkevents.

9. Connecties via de organisator

Laat je door de organisator connecteren met degene die op je voorbereide wishlist staan.

10. Neerschrijven van je beloftes

Je wisselt kaartjes met je nieuwe contacten. Schrijf wat je hen belooft op de achterkant van de kaartjes. Vraag hen ook of je nog iets voor hen kunt doen?

11. Mingle

Blijf niet hangen bij het eerste groepje waarin je terecht komt. Bedank voor het gesprek en vertel dat je nog wat nieuwe mensen wil leren kennen. Je kan ook vertellen wie je nog zou willen ontmoeten.

By the way : Mingle moods is een fijn initiatief.

12. Neem afscheid van de organisator

Ga voor je vertrekt even langs bij de organisator. Bedank haar of hem voor het event en de connectie.

Na het event

13. Opvolging van je beloftes

Verwerk je beloftes op de achterkant van de kaartjes. Connecteer met je contacten via mail. Maak een persoonlijk mailtje. Dit hoeft niet zoveel werk te zijn. Je kan daarvoor gebruik maken van de magie van textexpanders. Tachtig percent van je connectiemailtjes zullen dezelfde zijn.

Doe dit binnen de vierentwintig uur na het netwerkevent. Je herinnert je beter wat er besproken werd.

Je had verwerkingstijd voorzien en dat komt professioneel over.

14. Connecteer via de sociale media

De kracht van een netwerk zit in de tweede graad. Dat kan je alleen gebruiken wanneer je sociale media inschakelt.

Connecteer met je contacten op Linkedin. Gebruik daarvoor een eigen tekstje. Wederom via de textexpanders.

Bedank je contacten ook via twitter. Dat wordt geretweet en je aantal volgers stijgt.

15. Bedank de organisator

Bedank de organisator via een mail of een tweet. Je kan er over bloggen.

Extra

Back-up kaartjes

Bewaar de business kaartjes die je ontving in een doos. Chronologisch. Het is je ultieme back-up wanneer er iets verkeerd zou gaan met je andere systemen.

Welke acties doe jij nog voor, tijdens of na een netwerkevent? Laat ze weten in de comments.

Wat ga je extra doen op het volgende netwerkevent?
 

Pin It on Pinterest

Share This