Selecteer een pagina

Je bent steeds bezig. En je dagen zijn meer dan goed gevuld. Het is niet dat je niks doet, hé?

Integendeel.

Je voegt taken toe aan je actielijst voor deze week. En streept een aanzienlijk deel zaken op deze lijst af. En toch heb je het gevoel dat je de controle kwijt bent.

En dat voelt niet ok.

Maar het zal wel beter worden. En ook dat is niet de eerste keer dat je dat zegt. Als het wat rustiger is, wordt het beter. Yeah right! Je hebt waarschijnlijk genoeg kilometers op je teller om dat niet meer te geloven.

Cool

Bewonder jij ook mensen die steeds hun controle kunnen bewaren? Zelfs als ze overspoeld worden door werk.

Op één of andere manier bewaren ze hun cool.

Waarschuwingssignaal

Elk systeem heeft een zone waarin er geen acties dienen te gebeuren. Bijvoorbeeld: de temperatuur in een kamer wordt geregeld door een thermostaat. Stel dat je de temperatuur hebt ingesteld op 21 graden.

Wat doet het systeem wanneer de temperatuur hoger wordt dan 21 graden? Of lager dan 21 graden? Bij een thermostaat is de zone waar er niks wordt gedaan meestal plus of min twee graden. Tussen 19 en 23 graden gebeurt er niks.

Wanneer de temperatuur lager wordt dan 19 graden, wordt er extra warmte gestuurd. Boven de 23 graden wordt de kraan dichtgedraaid en gaat er geen extra warmte naar het systeem.

Download je gratis meetinstrument

Indien er geen “niet-actieve” zone is, switcht het systeem constant tussen sturen van energie en daarmee stoppen. In dit systeem is er een ondergrens en een bovengrens waardoor het in actie schiet.

Het is de ondergrens of de bovengrens die het systeem een signaal geeft dat het in een gevarenzone komt wanneer het niets onderneemt.

Mensen die hun cool steeds bewaren hebben deze zone ingebouwd in hun manier van leven. Ze hebben een reeks signalen die hun op voorhand zeggen dat ze best tijdig bijsturen.

Hun knipperlichten zetten de corrigerende acties in gang.

nest
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Vroege waarschuwingssignalen

De knipperlichten installeren is dé manier om je te beschermen tegen ongewenste effecten. Zorg er voor dat je knipperlichten tijdig komen. Veel te vaak worden deze te scherp gesteld, waardoor we toch nog in stressmodus gaan.

Een voorbeeld hiervan is honger hebben. Het hongergevoel is een signaal dat eigenlijk te laat komt. Het glucoseniveau in je bloed is op dat moment reeds te laag en om je suikerspiegel op punt te brengen ga je teveel eten.

Goeie knipperlichten zijn signalen die je vertellen dat je moet bijsturen ruim voordat je te drastisch zal moeten ingrijpen.

Ik verklap je alvast een aantal knipperlichten die je vertellen dat je de controle over je todo lijst aan het verliezen bent en dat het dus dringend tijd is om in te grijpen.

1. Je concentratie is niet meer top
Taken duren langer dan normaal. Je vermogen om de afleidingen buiten te houden is minder.

Je aandacht wordt door allerlei signalen gehijacked.

2. Je begint meer uren te werken
Het is niet uitzonderlijk dat je af en toe wat extra capaciteit nodig hebt. Je oplossing is de laatste weken steeds meer uren doen.

Je belt opnieuw dat je wat later gaat thuis komen.

3. De goesting om ’s morgens op te staan is minder dan anders
Wanneer ’s ochtends de wekker zich laat horen, vervloek je hem meer dan de vorige weken. Je drukt meerdere malen de snooze-knop in. In de hoop dat die negen extra minuten het wat beter gaan maken.

4. Je checkt meer dan gewoonlijk je inbox
Het begint je op te vallen dat je de “send en receive” knop van je email programma meer dan normaal indrukt.

5. Je wordt (het) stilaan moe
Je lichamelijke energie gaat achteruit. En de goesting om ’s avonds nog iets extra te doen is er niet meer. Je ploft na je werktijd in de sofa.

6. Je bent niet meer gerust dat je met de juiste dingen bezig bent
Ad hoc zaken blijken allemaal dringend en belangrijk te zijn. En dringende taken duwen belangrijke taken steeds meer naar de achtergrond.

7. Je stelt sporten/hobby’s uit
Het momentum dat je de voorbije maanden had, lijkt gebroken. Runkeeper heeft je al een aantal reminders gestuurd dat het tijd is om een blokje te gaan hardlopen. Je hebt de berichtjes genegeerd en je bedenkt dat je deze berichtjes ook kan elimineren.

8. Er zijn te veel telefoontjes die de stand van zaken navragen
Als ze je nu eens zouden gerust laten en je niet onderbreken om naar de stand van zaken te vragen.

Je hoort jezelf iets te vaak sorry zeggen en bijna excuses verzinnen waarom je iets niet afleverde.

9. Je wordt kregelig
Je hebt een korter lontje dan normaal en dat is niet je gewoonte.

10. Je vervoegt de gelederen van de klagers
Je collega’s vertellen dat de organisatie iets moet doen aan de workload en onderbrekingscultuur. En je hoort jezelf mee springen op die kar.

11. Het is al een paar weken geleden dat je nog een ideale week bepaalde

 

action
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
Vertel ons wat jouw signalen zijn, die je op voorhand vertellen dat het niet de goede kant uitgaat met je todo lijst?

Pin It on Pinterest

Share This